Miért nem rúgott a Magyar Televízió labdába a világbajnokságon?
Ma jött elő belőlem újra a kérdés, ami a labdarúgó világbajnokság közvetítése alatt többször is felmerült bennem: “Miért nem pozícionálja magát újra a Magyar Televízió (MTV) a nagyközönség előtt, ha egyszer adott a lehetőség?”. Szerintem senki sem lepődik meg az alábbi adatokon, amiket a Kreatív Online is közölt:
[..] a hozzávetőleg egyhónapos időszak leglátványosabban talán a Magyar Televízió (MTV) nézettségét növelte meg, mely ezzel gyakorlatilag egy hónapon keresztül uralta a tévés nézettségi versenyt. A döntő estéjén – július 11-én vasárnap – a televíziót nézők 51,3 százaléka, több mint 2,2 millió fő követte végig figyelemmel a világbajnokság utolsó mérkőzését [..]
(Forrás: http://kreativ.hu/cikk.php?id=27241)
Az AGB Nielsen felmérései szerint a nézők durván ~15-20%-án osztozik a négy közszolgálati csatorna, köztük az MTV két csatornája (M1, M2). Ez a közönségarány végre túlszárnyalta a két legfőbb kereskedelmi csatorna nézettségét a labdarúgó világbajnokság alatt, azonban egy pillanatig sem éreztem azt, hogy az MTV vezetőségének eszébe jutott volna visszahodítani a nézőket a kereskedelmi csatornáktól. Ahelyett, hogy köztes időkben film- és egyéb műsorajánlókkal próbálták volna meggyőzni a nézőket arról, hogy mégiscsak az MTV az igazi “moziverzum”, de csak az unalmas ~15 perces stúdióbeszélgetéssekkel lettünk gazdagabbak/szegényebbek.
Azt gondolom, hogy a meccs szüneteiben a nézők többsége inkább felkészül a folytatásra, illetve a folyóügyeiről és az étel-ital utánpótlásról gondoskodik, avagy a kanapén ülve megtárgyalja barátaival/családjával az előző félidő eseményeit. (Sajnos erről nem találtam friss statisztikákat.) Miért ne csonkíthatta volna meg a stúdióbeszélgetést néhány ajánlóval? Miért nem hangsúlyozta ki, hogy az MTV-n (és az összes közszolgálati csatornán) megszakítások nélkül lehet végignézni a filmeket? Miért nem készült például egy internetes oldallal, ahol a nézők megszavazhatták volna a világbajnokság alatt, hogy milyen filmet szeretnének látni azokon az estéken, amikor szünetet tart a labdarúgás?
Valószínűleg sokan fel tudnának sorolni néhány hasonló, de nem túl költséges ötletet, ami hatékony eszköz lehetett volna a nézettségi arányok kiegyenlítésére, de sajnos valamiért az MTV-nél ehhez senkinek sem volt kapacitása/lehetősége/kedve. Szomorú, mert szerintem a társadalomnak is nagyon jót tenne, ha nem a kereskedelmi csatornákon szocializálódna. 🙁
AGB Nielsen: Napi átlagos Közönségarány (SHR%) alakulása 1996-2010 negyedéves átlag (4+ , csak földi vétel, kábeles)
(Forrás: http://cs.agbnmr.com/Uploads/Hungary/stat_shr_negyedeves_2010.pdf)
Hozzászólás írása a “Miért nem rúgott a Magyar Televízió labdába a világbajnokságon?” című bejegyzéshez: