Pár szó a kétnapos tréningről
Az elmúlt két napban rengeteg érdekes előadást hallhattam neves szakemberektől, és a médiát jól ismerő személyektől a Média Hungary és a Heti Válasz által közösen szervezett NetMiniszterelnök című játék keretében. Ennek köszönhetően hallhattam Baló Györgyöt is, aki főleg arról beszélt, hogy miért olyan a mai televíziós műsorok (például a híradó) tematikája, mint amilyen, de sok egyéb érdekes téma mellett kifejtette azt is, hogy miért nincs Magyarországon kultúrája a politikai vitáknak.
Sajnos, nem tudom pontosan felidézni a szavait, de a válaszok egyszerűek, engem mégis megleptek. Eddig azt gondoltam, hogy a kereskedelmi csatornák formálták a lakosság igényeit, de rá kellett döbbennem, hogy ez pont fordítva történt. Ugyanis a lakosság többsége azon műsorok előtt tölti el szívesen az idejét, melyeket ma is láthatunk, ha bekapcsoljuk a TV készüléket. A kereskedelmi csatornák külön-külön felmérések alapján jutottak szinte ugyanarra a tematikára, amit nap, mint nap tapasztalhatunk a TV képernyője előtt ülve.
A rendszeresített politikai viták hiánya is annak köszönhető, hogy a lakosságot egyszerűen nem érdekli ez a műfaj. Inkább döglik a valóságshowk és a minősíthetelen magyar sorozatok előtt. Erről jut eszembe, hogy az előadások egyikében szóba került a magyar és külföldi sorozatok összehasonlítása is. Sajnos, itt sem tudok pontosan idézni, de nagyjából annyi a lényeg, hogy míg amerikában egy 1 perces filmanyag legyártásához átlagosan csak 3 perc, addig itthon 15 perc forgatás szükséges, ami elgondolkodtató … A túlparton vagy a színészi játék profibb, vagy a stúdió művel csodákat, vagy talán talán mindkettő!?
Visszatérve a bejegyzésem vezérfonalára, azon belül is a közszolgálati csatornákra, Baló György a következő kérdést tette fel nekünk: Mit gondoltok, megkérdezte azt bárki, hogy szükségünk van-e három közszolgálati csatornára? Szerintem a válasz egyértelmű, pedig nem kevés pénz fenntartani egy-egy ilyen csatornát. Márpedig, ahogy az előadáson elhangzott, a Duna TV nézői olyan kevesen vannak, hogy akár a keresztnevükön is szólíthathatnánk őket …
A politikai vitaműsorokról még csak annyit, hogy a parlamenti pártok kifejezetten örülnek, amiért ezek nincsenek napirenden, hiszen így kevesebb ködös ügyre derül fény. A lakosságnak jogában állna megkövetelni ezeket a vitákat, mégsem élnek vele. Minden jel arra utal, hogy a magyarok többségének olyan hősre van szüksége, mint Győzike vagy Kiszel Tünde.
Természetesen a tréninget a felsorolt tények ellenére nagyon élveztem, ahol remek előadókat, elnökjelölteket és stábtagokat ismerhettem meg, akik mindannyian egy szebb jövő reményében kűzdenek!
A tréningen résztvevő előadók listája:
- Heltai Péter
- Borókai Gábor (Heti Válasz)
- Baló György (MTV)
- Gerényi Gábor (Index)
- Berényi Konrád (Onlinemarketing)
- Dunder Krisztián (Dunder)
- Dobó Mátyás (Doransky)
- Síklaki István (ELTE Társadalomtudományi Kar)
- Borbély Viktor (Meroving Internet Kutató Intézet)
- Máth András (Ringier)
- Dévényi István (Heti Válasz)
Írta: petymeg (2010/01/30 21:55) • »»
Érdekes, hogy azt mondják, hogy a közösség alakította ilyenre a médiát.
Valamennyi ráhatást elhiszek, de sokkal nagyobb hányadot gondolok a média részéről történő befolyásnak. Mert emlékszem még, hogy mennyire jók voltak a Ki mit tud?-ok, vagy, hogy volt Attenborough is műsoron, ami veri bármelyik mostani természetfilmest.
Sajnos inkább gondolom azt, hogy azért nagy a közönség műsorformáló ereje, mert hajlamosak a lustaságból fakadó elbutulásra. Erre pedig megfelelő talajt biztosít az, hogy sokféle műsorból válogathatnak, így a szennyből is, amik ezáltal lesznek népszerűek, hogy az emberek lusták gondolkodni, így inkább olyat néznek, amihez nem kell megerőltetniük magukat. Elég csak megnézni, hogy mi lesz lassan az összes term.tud.-os csatornából is. Gyors snittekből összevágott “akciódús” előzetesekkel provokálnak, mert az, hogy egyszerűen “jó”, az már nem érdekel senkit… Sajnos Nat.Geo.-t már nem is tudok nézni, mert kb 10 perces egy blokk, aztán éppen amikor mondanának valami érdemlegeset, akkor jön a reklám. Működik a marketing gépezet…
És itt jön be az, hogy a médiának mekkora felelőssége van/lenne.